-> 0472 82 66 95 <-
Wat is tunen eigenlijk: met behulp van zogenaamde tuning-dongles of door middel van chip-tuning is het mogelijk om de maximumsnelheid met ondersteuning van de motor te verhogen.
Wie echter zijn e-bike manipuleert en daadwerkelijk de ondersteuningsgrens van 25 km/h overschrijdt, rijdt wettelijk gezien niet meer op een elektrische fiets die wordt gelijkgesteld aan een fiets, maar op een niet-goedgekeurde bromfiets en moet zich op de openbare weg aan de bijbehorende voorschriften houden.
Het risico: tuningkits of andere manieren van manipuleren kunnen schade veroorzaken aan het aandrijvingssysteem of aan de fiets. Bij ongevallen die op tuning terug te voeren zijn, dreigen dan hoge aansprakelijkheidskosten en strafrechtelijke vervolging. Bovendien bestaat de kans dat de garantie vervalt.
Laat ons daarom direct met de deur in huis vallen: Douw Fietsherstellingen tuned geenenkele fiets.
Tuning is een overtreding van de wet! Wat velen niet weten: het met een getunede eBike deelnemen aan het verkeer op de openbare weg, kan niet alleen technische, maar ook ernstige juridische gevolgen hebben. E-bikes met ondersteuning tot 25 km/u en een continu nominaal vermogen van de motor tot maximaal 250 watt worden voor de wet behandeld als fietsen – zonder verzekering, kenteken of rijbewijs. Met tuning verandert deze status, want een getunede e-bike wordt doorgaans beschouwd als een bromfiets. Fietsers die zonder aansprakelijkheidsverzekering, kenteken en rijbewijs deelnemen aan het verkeer op de openbare weg, lopen kans op boetes en gevangenisstraf, naast eventuele privaatrechtelijke gevolgen zoals aansprakelijkheid voor persoonlijke letsel bij een ongeval. Bovendien bestaat het gevaar dat de koper die zijn e-bike laat tunen, mogelijk de bestaande garantie op het Bosch e-bike-systeem en op andere fietsonderdelen verliest.
Technische aanpassingen aan de e-bike, bijvoorbeeld een verhoging van de uitschakelsnelheid naar boven de 25 km/u, veroorzaken constructief niet-geplande continue belastingen, waarop zelfs de sterke onderdelen van uw e-bike niet zijn voorbereid. Ten eerste worden de remmen zwaarder belast. Dit geldt ook voor onderdelen zoals het stuur en de vork, en niet in de laatste plaats het frame. Met tuning wordt daarom de veiligheid van de totale e-bike aangetast en breng je zowel jezelf als andere verkeersdeelnemers in gevaar.
Ter bescherming van het systeem:
De software van Bosch e-bike-systemen kan door middel van sensoren tijdens het rijden detecteren of de e-bike getuned is en schakelt dan over naar de noodmodus. Het gevolg: een foutcode op het display geeft aan dat er is gemanipuleerd en de ondersteuning wordt verminderd. De e-biker kan de oorspronkelijke rijtoestand herstellen door ongeveer 90 minuten met de e-bike te rijden. Zodra het systeem echter weer in de normale modus werkt, wordt opnieuw de vraag naar manipulatie gesteld. Na de derde keer kan de noodmodus alleen nog met de Bosch DiagnosticTool bij de dealer worden opgeheven.
De maatregel is daarom een nieuwe stap waarmee Bosch tegemoetkomt aan een eis die is opgenomen in de huidige Europese norm (EN 15194:2017) voor fietsen met elektrische ondersteuning. Dit verhoogt de veiligheid voor e-bike en fietser. Door een verkeerd gebruik van het systeem neemt doorgaans ook de levensduur af en riskeert de e-biker schade aan de drive-unit en aan de fiets. Bij een getunede e-bike is de veiligheid niet meer gegarandeerd: onderdelen en de fiets als geheel worden blootgesteld aan onvoorziene omstandigheden en de gevolgen zijn moeilijk te voorspellen.